Regeling AanZET opnieuw zeer succesvol

Op 28 januari ging de regeling Aanschafsubsidie Zero-Emissie Trucks (AanZET) voor de eerste keer in 2025 open. De belangstelling voor de regeling was weer zeer groot. De eerste dag kwamen er al ruim 300 aanvragen binnen en uiteindelijk was de subsidiepot na drie dagen overtekend.

De Aanschafsubsidieregeling Zero Emissie Trucks (AanZET) vergoedt een deel van de meerkosten voor een nieuwe elektrische of waterstofvrachtwagen. De subsidieregeling wordt betaald uit de toekomstige inkomsten van de vrachtwagenheffing. De subsidieregeling ging open op 28 januari 2025. Al op 30 januari bleek het totale budget van 35,3 miljoen euro volledig uitgeput te zijn.

Sinds 2022 is de regeling AanZET bijzonder populair. In 2022 en 2023 werd de subsidiepot binnen een dag ruim overtekend, waardoor geloot moest worden. Om aanvragers meer kans op subsidie te geven kunnen aanvragers sinds 2024 elke werkdag slechts één aanvraag doen voor één emissievrije vrachtwagen. Deze nieuwe regel heeft gewerkt: in 2024 is AanZET twee keer opengesteld en beide keren was voor alle aanvragen van de eerste dag budget beschikbaar. Ook deze openstelling was dat het geval.

De Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) voert AanZET uit en gaat de aanvragen nu behandelen op volgorde van binnenkomst per datum. Er is uiteindelijk voor meer aangevraagd dan er budget is, dus er zal geloot moeten worden tussen de aanvragen die op de dag dat de subsidiepot leeg raakte zijn binnengekomen. Alle aanvragers krijgen op een later moment bericht over hun aanvraag.

Verduurzaming

Halverwege 2026 voert Nederland een vrachtwagenheffing in. Emissievrije vrachtwagens krijgen een forse korting op het tarief. Zo stimuleert de overheid het gebruik van emissievrije vrachtwagens, wat de CO2-uitstoot door het goederenvervoer vermindert. De netto-opbrengst van de heffing gaat naar subsidies voor verduurzaming en innovatie van de transportsector.

Om ondernemers niet tot 2026 te laten wachten begon het kabinet–op verzoek van de Tweede Kamer en de vervoerssector–in 2024 al met het verstrekken van subsidies vanuit de terugsluis door geld te lenen uit het Mobiliteitsfonds. Deze worden later terugbetaald uit de opbrengsten van de vrachtwagenheffing. AanZET is een van deze subsidieregelingen.