Nieuwe ronde Subsidieregeling Private Laadinfrastructuur bij Bedrijven
Op 25 maart 2025 gaat de Subsidieregeling Private Laadinfrastructuur bij Bedrijven (SPriLa) weer open voor aanvragen. Deze regeling ondersteunt ondernemers financieel bij het realiseren van laadinfrastructuur op hun eigen terrein. Ondernemers kunnen subsidie aanvragen voor advies over de aanleg van laadinfrastructuur, voor de kosten van aanleg zelf en voor de kosten van stationaire batterijopslag voor die laadinfrastructuur.
In het Klimaatakkoord is afgesproken dat de mobiliteitssector vanaf 2050 emissievrij is. De transitie van fossiele naar elektrische voertuigen speelt hierbij een belangrijke rol, maar de kosten voor verduurzaming zijn vaak hoog. Daarom ondersteunt de overheid ondernemers bij de overstap naar emissievrije voertuigen. Voldoende laadinfrastructuur is een belangrijke voorwaarde voor elektrische voertuigen. Deze subsidieregeling helpt ondernemers hierbij.
Subsidie informatie
Veel ondernemers hebben vragen over het aanleggen van laadinfrastructuur. Ondernemers kunnen daarom subsidie aanvragen voor advies over de juiste laadinfrastructuur en de aanleg daarvan. 50% van de kosten voor advies wordt vergoed, tot een maximum van € 3.500.
Daarnaast vergoedt de SPriLa een deel van de kosten voor de aanschaf en plaatsing van laadpalen op het (eigen of gehuurde) terrein, zoals een distributiecentrum, busremise of een bedrijventerrein. De laadinfrastructuur is bedoeld voor het laden van elektrische personenauto's, bestelauto’s, vrachtauto’s, taxi's en voertuigen voor doelgroepenvervoer, touringcars en/of ov-bussen. De hoogte van de subsidie is afhankelijk van de grootte van de onderneming en het vermogen van het laadstation.
Een uitdaging bij het plaatsen van laadpalen is de grenzen van ons elektriciteitsnetwerk. Soms kan batterijopslag uitkomst bieden. Onder bepaalde voorwaarden wordt daarom een deel van de aanschafkosten voor zo’n stationaire batterij vergoed.
De subsidiebedragen voor laadstations en stationaire batterijopslag zijn dit jaar lager dan vorig jaar. Deze aanpassing is gedaan, omdat uit de aanvragen van 2024 bleek dat de gemiddelde aanschafkosten zijn gedaald. Door de subsidiebedragen te verlagen kunnen in 2025 meer aanvragen worden toegekend.
Budget
In 2025 is er in totaal € 61,4 miljoen beschikbaar voor SPriLa. Het budget is gesplitst in maximale bedragen voor vijf categorieën: adviesaanvragen, AC-laadstations, DC-laadstations, stationaire batterijen en tenslotte laadinfrastructuur en stationaire batterijen voor OV-bussen en touringcars. Een deel van dit budget komt uit (een voorschot op) de netto-opbrengsten van de vrachtwagenheffing. De vrachtwagenheffing zelf start medio 2026. De rest van het budget komt uit het Klimaatfonds.
Regeling start in september
Subsidie aanvragen is mogelijk vanaf 25 maart 2025 via de website van RVO. Daar staat ook meer informatie over de regeling SPriLa en hoe ondernemers subsidie kunnen aanvragen. Op dinsdag 11 februari 2025 van 13.00 tot 14.00 uur organiseert RVO een webinar over deze regeling. Er is dan ook ruimte om vragen te stellen. Reserveer deze dag alvast in uw agenda en meld u aan via deze website.
Resultaten 2024
In 2024 was voor SPriLa al € 42,2 miljoen beschikbaar. De belangstelling bleek zeer groot. Er zijn meer dan 1.000 aanvragen ingediend en al na twee dagen waren de budgetten voor diverse onderdelen uitgeput. Met name voor het aanleggen van DC-laadstations, die onder andere worden gebruikt voor het laden van elektrische vrachtwagens, was veel animo.