Regelingen AanZET en SPriLa zeer populair

Steeds meer transportbedrijven zetten in op duurzaamheid. Op 1 oktober ging AanZET voor de tweede keer dit jaar open. En op 24 september ging de Subsidieregeling Private Laadinfrastructuur bij Bedrijven (SPriLa) voor het eerst open. De belangstelling voor beide regelingen was bijzonder groot.

Emissievrije vrachtwagen

De Aanschafsubsidieregeling Zero Emissie Trucks (AanZET) vergoedt een deel van de meerkosten voor een nieuwe emissievrije vrachtwagen. De hoogte van de subsidie hangt af van de aanschafprijs van het voertuig, de voertuigcategorie en de grootte van de onderneming of non-profitorganisatie (klein, middelgroot of groot). Voor elke voertuigcategorie is een subsidiepercentage en maximum subsidiebedrag vastgesteld.

In maart was er al voor €45 miljoen subsidie verstrekt, wat zorgt ruim 600 nieuwe elektrische vrachtwagens op de weg. Deze extra ronde was het budget met €22,2 miljoen kleiner, maar ook deze keer was de belangstelling groot. Na twee dagen was er voor 30 miljoen aangevraagd en dus is het budget overtekend.

Laadinfrastructuur

Ook voor de subsidieregeling Private Laadinfrastructuur bij Bedrijven (SPriLa) was de belangstelling zeer groot. Na twee dagen waren de budgetten voor de diverse onderdelen al uitgeput. Met name voor de categorie aanleg van DC-laadstations (laadpalen met ingebouwde omvormer), die onder andere worden gebruikt voor het laden van elektrische vrachtwagens, was veel animo. Opvallend was dat de belangstelling voor advies veel minder bleek te zijn dan verwacht.

De Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) voert beide regelingen uit en is bezig met het beoordelen van alle aanvragen. Er zijn veel meer aanvragen gedaan dan er budget is, dus er zal geloot moeten worden. Alle aanvragers krijgen op een later moment bericht over hun aanvraag.

Verduurzaming

In 2026 voert Nederland een vrachtwagenheffing in. Emissievrije vrachtwagens krijgen een forse korting op het tarief. Zo stimuleert de overheid het gebruik van emissievrije vrachtwagens, wat de CO2-uitstoot door het goederenvervoer vermindert. De netto-opbrengst van de heffing gaat naar subsidies voor verduurzaming en innovatie van de transportsector.

Op verzoek van de Tweede Kamer en de vervoerssector begon het kabinet dit jaar al met het verstrekken van subsidies vanuit de terugsluis, zodat ondernemers niet tot 2026 hoeven te wachten. Dit is mogelijk gemaakt door geld te lenen uit het Mobiliteitsfonds, dat later zal worden terugbetaald uit de opbrengsten van de vrachtwagenheffing.