Op 28 januari start nieuwe ronde subsidieregeling emissievrije vrachtwagens
Ook in 2025 gaat de Aanschafsubsidie Zero-Emissie Trucks (AanZET) twee keer open, net als in 2024. De eerste keer op dinsdag 28 januari. AanZET vergoedt een deel van de meerkosten voor een nieuwe emissievrije vrachtwagen. Ondernemers en non-profitorganisaties kunnen deze subsidie aanvragen, als zij een nieuwe emissievrije vrachtwagen willen kopen of financial-leasen. AanZET wordt betaald uit de toekomstige opbrengsten van de vrachtwagenheffing.
De subsidieregeling AanZET vergoedt een deel van de meerkosten voor een nieuwe elektrische of waterstofvrachtwagen. De hoogte van de subsidie hangt af van de aanschafprijs van het voertuig, de voertuigcategorie en de grootte van het bedrijf of non-profitorganisatie (klein, middelgroot of groot). Voor elke voertuigcategorie is een subsidiepercentage en maximum subsidiebedrag vastgesteld. De eerste ronde van 2025 voor deze subsidieregeling start op dinsdag 28 januari 2025.
Nu ook waterstofverbrandingsmotor
Nieuw dit jaar is dat aanvragers ook subsidie voor een vrachtwagen met een waterstofverbrandingsmotor kunnen aanvragen. Eerder waren deze vrachtwagens niet opgenomen in de regeling.
De aanvraagprocedure is hetzelfde als in 2024. Aanvragers kunnen per werkdag één subsidieaanvraag voor één emissievrije vrachtwagen doen. Zo lang er budget beschikbaar is, kan een aanvrager elke werkdag opnieuw een aanvraag doen.
In deze eerste ronde is voor AanZET 35,3 miljoen euro beschikbaar. De tweede ronde start op 30 september met een budget van 30 miljoen euro.
AanZET kan aangevraagd worden via RVO: www.rvo.nl/aanzet. De subsidieregeling loopt tot uiterlijk vrijdag 7 februari 2025 12.00 uur – of tot het budget uitgeput is.
Verduurzaming
Halverwege 2026 gaat in Nederland de vrachtwagenheffing van start. Net als in de landen om ons heen gaan houders van vrachtwagens dan een bedrag betalen per gereden kilometer, op de snelwegen en een aantal provinciale en lokale hoofdwegen. Emissievrije vrachtwagens krijgen een forse korting op het tarief. De netto-opbrengst van de vrachtwagenheffing gaat naar subsidies voor verduurzaming en innovatie van de transportsector. Zo vermindert de CO2-uitstoot van het goederenvervoer in Nederland.