Tweede ronde subsidie voor elektrische vrachtwagens start 1 oktober

Steeds meer transportbedrijven besluiten tot de aanschaf van een elektrische vrachtwagen. De regeling Aanschafsubsidie Zero-Emissie Trucks (AanZET) helpt ondernemers daarbij. In maart is er al voor €45 miljoen subsidie verstrekt. Om meer ondernemers en non-profitorganisaties tegemoet te komen, kunnen zij vanaf 1 oktober opnieuw subsidie aanvragen, als zij een nieuwe emissievrije vrachtwagen willen kopen of financial-leasen. Het budget is €26,75 miljoen.

De Aanschafsubsidieregeling Zero Emissie Trucks (AanZET) vergoedt een deel van de meerkosten voor een nieuwe elektrische of waterstofvrachtwagen. De hoogte van de subsidie hangt af van de aanschafprijs van het voertuig, de voertuigcategorie en de grootte van het bedrijf of non-profitorganisatie (klein, middelgroot of groot). Voor elke voertuigcategorie is een subsidiepercentage en maximum subsidiebedrag vastgesteld. De subsidieregeling start op 1 oktober 2024 om 9.00 uur.

Een elektrische of waterstofvrachtwagen is veel duurder dan een dieseltruck. Dankzij de eerste ronde van AanZET komen ruim 600 nieuwe elektrische vrachtwagens op de weg. Met deze tweede ronde voor AanZET zullen dat er nog meer worden.

De Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) voert de regeling AanZET uit namens de overheid. De website van RVO geeft meer informatie over het aanvraagproces.

Verduurzaming

In 2026 gaat in Nederland de vrachtwagenheffing van start. Net als in de landen om ons heen gaan eigenaren van vrachtwagens dan een bedrag betalen per gereden kilometer, op de snelwegen en een aantal provinciale en lokale hoofdwegen. Emissievrije vrachtwagens krijgen een forse korting op het tarief. De netto-opbrengst van de vrachtwagenheffing gaat naar subsidies voor verduurzaming en innovatie van de transportsector. Zo vermindert de CO2-uitstoot van het goederenvervoer in Nederland.

Om ondernemers niet tot 2026 te laten wachten begon het kabinet – op verzoek van de Tweede Kamer en de vervoerssector – dit jaar al met het verstrekken van subsidies vanuit de terugsluis door geld te lenen uit het Mobiliteitsfonds. Naast AanZET ging op 24 september ook al de subsidieregeling voor aanschaf van laadpalen bij bedrijven (SPriLa) open en deze zomer konden ondernemers subsidie aanvragen voor de bouw van waterstoftankstations (SWIM). Deze worden later terugbetaald uit de opbrengsten van de vrachtwagenheffing.