Tweede Kamer stemt in met wijziging Wet Vrachtwagenhefffing
Op 1 april 2025 heeft de Tweede Kamer ingestemd met de wijziging van de Wet Vrachtwagenheffing. Met de gewijzigde wet zijn de tarieven aangepast en krijgen vrachtwagens met een lage CO2-uitstoot een hoge korting op het tarief. De vrachtwagenheffing start naar verwachting medio 2026.
Dinsdag 1 april heeft de Tweede Kamer ingestemd met een wijziging van de Wet vrachtwagenheffing. Met de vrachtwagenheffing gaan vrachtwagens zwaarder dan 3.500 kg in Nederland betalen per gereden kilometer op de snelwegen en een aantal provinciale (N-wegen) en gemeentelijke wegen. De netto-opbrengsten van de heffing worden gebruikt voor innovatie en verduurzaming van de vervoersector. Landen om ons heen, zoals België, Duitsland en Denemarken, hebben dit systeem al ingevoerd.
Wetswijziging
De kern van de wetswijziging is dat tarieven op CO2-uitstoot worden gebaseerd. Deze tarieven moeten aangepast worden door nieuwe Europese regels voor tolheffing. Schone en zuinige vrachtwagens krijgen een hoge korting op het tarief. Ook worden emissievrije vrachtwagens tot 4.250 kg vrijgesteld van de vrachtwagenheffing. Het gaat hier in de praktijk om elektrische bestelauto’s die door het hoge gewicht van hun accu’s meer dan 3.500 kg wegen. Door deze vrijstelling wordt voorkomen dat deze bestelauto’s onder de vrachtwagenheffing vallen.
De totale lasten voor de sector worden niet verhoogd. Het gemiddelde tarief blijft hetzelfde: 16,7 cent per kilometer in prijspeil 2023. Het uitgangspunt is dat de tarieven vier jaar gelijk blijven. Dit geeft duidelijkheid aan ondernemers. De wijziging van de Wet wordt nog behandeld in de Eerste Kamer. Na instemming van de Eerste Kamer is de wijziging definitief.
Terugsluis
Wat niet verandert, is dat de netto-opbrengsten worden gebruikt voor innovatie en verduurzaming van de vervoerssector. Dit gaat bijvoorbeeld om subsidies voor de aanschaf van elektrische vrachtwagens en de aanschaf van laadpalen, maar ook voor maatregelen om het aantal kilometers te verminderen door efficiënter vervoer. De minister van Infrastructuur en Waterstaat heeft de maatregelen vastgelegd in een meerjarenprogramma na overleg met de branche- en belangenorganisaties evofenedex, TLN en VERN.
De realisatie van de vrachtwagenheffing is in volle gang. De vrachtwagenheffing start naar verwachting medio 2026.