Kamervragen over wijziging Wet Vrachtwagenheffing beantwoord
In een ‘Nota naar aanleiding van het verslag’ heeft het Ministerie antwoord gegeven op 61 kamervragen over het wetsvoorstel voor de wijziging van de Wet Vrachtwagenheffing.
Ook heeft Minister Madlener een Nota van wijziging verstuurd aan de Tweede Kamer. Deze nota wijzigt het wetsvoorstel op onderdelen. De belangrijkste wijziging is dat wordt voorgesteld om lichte opleggertrekkers (ook bekend als BE-trekkers) niet langer onder de vrachtwagenheffing te laten vallen.
Toelichting wijzigingswet
Medio 2026 start in Nederland de vrachtwagenheffing. Net als in landen om ons heen betalen eigenaren van vrachtwagens dan een bedrag per gereden kilometer, op de snelwegen, een aantal N-wegen en enkele gemeentelijke wegen. Omdat de Europese regels voor tolheffingen zijn gewijzigd, is een wijziging op de Wet vrachtwagenheffing noodzakelijk. Hiervoor is een wetsvoorstel gemaakt dat aan de Tweede Kamer is aangeboden. Een belangrijke voorgestelde wijziging is dat het tarief per gereden kilometer ook op CO2-uitstoot wordt gebaseerd. Schone en zuinige vrachtwagens ontvangen een flinke korting op het tarief.
Toelichting nota van wijziging m.b.t. lichte opleggertrekkers
Lichte opleggertrekkers (ook bekend als BE-trekkers) vallen zoals het nu geregeld is onder de Wet vrachtwagenheffing. Voor de autobelastingen worden deze voertuigen aangemerkt als bestelauto. Dit betekent dat ze ook onder de motorrijtuigenbelasting (hierna: MRB) vallen. Daarnaast moet, bij de aanschaf van een nieuw voertuig, sinds 1 januari 2025 ook aanschafbelasting betaald worden. Om te voorkomen dat deze voertuigen een dubbele heffing moeten betalen, wordt voorgesteld om ze niet meer onder de vrachtwagenheffing te laten vallen.
Vervolg
Binnenkort wordt bekend of en wanneer de Tweede Kamer een debat agendeert om het wetsvoorstel te bespreken.