RDW kiest waarnemingsapparatuur van VITRONIC voor vrachtwagenheffing
2 juli 2024 – Na afronding van een Europese aanbesteding heeft de RDW de levering van waarnemingsapparatuur voor vrachtwagenheffing gegund aan VITRONIC. Voordat de vrachtwagenheffing in 2026 start, levert en installeert VITRONIC apparatuur waarmee de RDW controleert of vrachtauto’s voldoen aan de verplichtingen van de vrachtwagenheffing. Daarnaast levert VITRONIC alle gerelateerde servicediensten voor een periode van ten minste 10 jaar.
Internationale ervaring
Vanaf het moment dat in 2026 vrachtwagenheffing in Nederland van start gaat, moet elke vrachtwagen die in Nederland wil rijden uitgerust zijn met werkende boordapparatuur (ook wel OBU genoemd). Met deze apparatuur worden de gereden kilometers op het heffingsplichtige netwerk
geregistreerd.
Om ervoor te zorgen dat de vrachtwagenchauffeurs de boordapparatuur juist gebruiken, controleert de apparatuur van VITRONIC of passerende vrachtwagens beschikken over goed werkende boordapparatuur. Hiervoor worden ANPR camera's gebruikt om het kenteken te herkennen, DSRC antennes om de OBU uit te lezen en beeldherkenningssoftware om te bepalen of een voertuig een vrachtwagen is. De apparatuur van VITRONIC is dankzij jarenlange ervaring in meerdere Europese landen beproefd en betrouwbaar gebleken.
61 portalen
Naast de levering van alle benodigde apparatuur installeert VITRONIC deze ook. Dit gebeurt aan 61 portalen die al aanwezig zijn boven wegen die deel uitmaken van het vastgestelde heffingsnetwerk. Omdat vrachtwagens ook buiten dit netwerk moeten voldoen aan de regels, levert VITRONIC bovendien een dertigtal verplaatsbare camera’s, die gebruikt kunnen worden voor controles op andere locaties in Nederland. Deze gaan zowel binnen als buiten het heffingsnetwerk plaatsvinden.
Europese aanbesteding
VITRONIC is gekozen na een Europese aanbesteding. “VITRONIC is na een zorgvuldig proces geselecteerd”, aldus Zeger Baelde, directeur bedrijfsvoering van de RDW. “Het is belangrijk dat we kunnen bouwen op betrouwbare techniek en wij hebben er alle vertrouwen in dat we daarvoor in
VITRONIC de juiste partner hebben gevonden.”
“We zijn er erg trots op dat de RDW ons heeft gekozen voor de levering en exploitatie van de waarnemingsapparatuur. We zijn ervan overtuigd dat we een passende technologie en optimale service gaan leveren”, zegt Michael Leyendecker, Director Sales Tolling Europa bij VITRONIC.
Start vrachtwagenheffing in 2026
In 2026 voert Nederland vrachtwagenheffing in. Net als in landen om ons heen betalen eigenaren van vrachtwagens dan een bedrag per gereden kilometer, op de snelwegen en een aantal provinciale en lokale hoofdwegen. Hierbij geldt: hoe lager de uitstoot van de vrachtwagen, hoe lager het tarief. Als de heffing wordt ingevoerd, gaat de motorrijtuigenbelasting flink omlaag en verdwijnt het Eurovignet. De netto-opbrengst van de heffing gaat naar subsidies voor de verduurzaming en innovatie van het wegvervoer.